יעקב אביב מפקח בנייה

יעקב אביב – מיהו מפקח בנייה אולטימטיבי?

יעקב אביב מפקח בנייה מסביר מיהו מפקח הבניה האולטימטיבי. מה עושה מפקח בנייה? מה נדרש ממנו? ומדוע התפקיד שלו חשוב בפרויקט בינוי מול הקבלן? הכל בפנים!

מה עושה בפועל מפקח בנייה ומדוע תפקידו חיוני כל כך? יעקב אביב עם התשובה!

תחום ניהול ופיקוח על בנייה הפך בשנים האחרונות לאחד התחומים החשובים ביותר, בין אם מדובר על בתים קטנים ופרויקטים גדולים – חייבים מפקח בנייה אולטימטיבי, כזה שניתן לסמוך עליו שיפקח על כל הגורמים הרלוונטיים בפרויקט.
כל פרויקט בינוי כולל בתוכו צוות תכנון אדריכל,קונסטרוקטור, מעצב ושמספר יועצים. בין 15 ל30 קבלנים שונים, לוחות זמנים, תקנות וחוקים ורמת ביצוע גבוהה שנדרשת על מנת לבנות בתים בפרויקטים שמוערכים החל ממספר מיליוני שקלים ועד עשרות ומאות מיליונים.
העסקת מפקח בנייה לא תקל רק על היזם ותאיץ את פרויקט הבינוי, מפקח על הבניה הוא הגורם המקצועי שיוכל להבטיח ליזם את כל היבטי הפרויקט שסוכמו ולהבטיח שכל שלבי הפרויקט יבוצעו ברמה הטובה ביותר וכזו המותאמת לכלל הדרישות והתקנות העדכניות.

תפקידו של מפקח הבניה הוא לפקח על קבלני הביצוע וכלל אנשי המקצוע באתר הבניה, מפקח הבנייה מפקח לכל אורכו ורוחבו של הפרויקט, המפקח מתאם מול הקבלנים ובעלי המקצוע את הפעולות הנדרשות, מטפל בטעויות ביצוע שתמיד קורות מוודא שאין חריגות מהתקציב, התכנון והלו"ז שנקבע, בעל בקיאות בבירוקרטיה הרבה שנדרשת לביצוע העבודה ולרבות האישורים הנדרשים מול כלל הרשויות והרשות המקומית בה מתבצע פרויקט הבינוי וכן מבצע מעקב קבוע שהעבודה מתבצעת בהתאם לנהלים והתקנות שנדרשות בהתאם לחוק.
מפקח בנייה חייב להיות בעל ניסיון רב בעולם הפיקוח והבניה, חייב להבין את כל תהליכי הבניה בשטח וכזה שצריך להחזיק בידע תיאורטי ומעשי רב.
מפקח בנייה, יעקב אביב, מציב את הפיקוח הפרטי על הבניה בראש סדר העדיפויות: "קשה לי לחשוב על יזם פרטי או ציבורי, בפרויקטים קטנים או גדולים, מעסיק קבלן עבודה וללא כל פיקוח בנייה מקצועי ואחראי, מדובר בעבודה שהפכה עם השנים לבסיסית שלא מדלגים עליה".

מה ההבדלים בין סוגי מפקח בנייה? יעקב אביב מסביר!

יעקב אביב מדגיש את העבודה הקשה של פיקוח על הבניה בראי מפקח בניה מנוסה: "בכל סדר גודל של פרויקט, יזם לא יכול להסתמך על הקבלן בעיניים עצומות, גופים פרטיים וציבוריים שמבצעים פרויקט בינוי משתמשים בגורמי פיקוח רבים, מפקח בנייה הוא חלק משמעותי והוא מגיע מטעם היזם כדי לפקח על עבודות קבלן העבודה והעובדים תחתיו. המפקח על הבנייה מעורב בכל שלבים הבנייה ועד לקבלת אישור איכלוס".

יעקב אביב מוסיף כי קיים עוד סוג של מפקח בנייה: "לעיתים אנשים נוטים להתבלבל בין מפקח מטעם היזם לבין מפקח מטעם הרשות המקומית, מפקח תכנון ובניה רשותי עובד ברשות המקומית שבה הפרויקט מבוצע והתפקיד שלו לאכוף את הבנייה בהתאם לחוק, לקבל אישורים וטופסולוגיה נדרשת, לתת היתר בנייה ולבסוף לאשר טופס 4 ותעודת גמר שמהווה אישור אכלוס דיירים בבתים או עובדי במשרדים".

יעקב אביב: "לא מסתמכים על קבלן עבודה בלבד"

מפקח על הבנייה לא מגיע לשחק בדמות של מנהל ומשימות רבות מונחות על כתפיו, למפקח אין רגע דל ועליו להבין ולהכיר את תכנית העבודה בצורה יסודית, ללכת יד ביד עם היזם ולצעוד עם הפרויקט מתחילתו ועד סופו.
תפקיד העל של מפקח הבנייה הוא להיות היד המפקחת המקצועית של היזם, המפקח דואג לאינטרסים של היזם, דואג שהקבלנים ישמרו על רמת ביצוע גבוהה ופעמים רבות מאיץ תהליכים וחוסך בהוצאות רבות.

מפקח מנוסה מתחיל את תפקידו בהכרת תכנית העבודה האדריכלית ודואג לפרק את תכנית העבודה לשלבים ופירוט לוח זמנים ועמידה בו, כל חריגה מלוחות הזמנים ובמיוחד בפרויקטים גדולים, משמעותה הפסדים כספיים.
המפקח מתאם פגישות עבודה מול הקבלן ומנחה משימות ודגשים בהתאם, מפקחים מנוסים דואגים לחיבורים טובים עם כל בעלי המקצוע והספקים בפרויקט, תפקידו לתאם בין כלל הגורמים בפרויקט ולהבטיח שתהליך הבינוי יתקדם ויבוצע כשורה ובמינימום טעויות.
מפקח הבניה לא אחראי רק לבנייה עצמה בפועל ומבצע אינטראקציה גם על הרשויות השונות, בראשם הרשות המקומית, הבירוקרטיה והאישורים החל מתכנון אתר בנייה ועד לאישור אכלוס.
תפקיד נוסף וחשוב מאוד ובמיוחד בשנים האחרונות הוא דאגה לבטיחות בעבודה, מפקח העבודה ידאג שהוראות ותקנות הבטיחות במהלך העבודה ישמרו, כך גם שומרים על האנשים שנמצאים באתר הבנייה והיזם יוכל להתחיל ולסיים פרויקט ללא תקלות בטיחות.

יעקב אביב רואה בניסיון של מפקח הבנייה כאחד מהכלים המרכזיים להצלחת המפקח: "במהלך השנים בניתי עשרות ומאות פרויקטים פרטיים, אלו אפשרו לי לבצע את תפקיד מפקח הבנייה בצורה הטובה ביותר. מפקח בנייה שהגיע ישר מהלימודים או כזה שלא ראה מספיק פרויקטים בשטח עלול לבצע טעויות קריטיות, ניסיון הוא המפתח להצלחה בתפקיד קריטי כל כך".

לחזור למשהו ספציפי?

יצירת קשר

רוצים גם לבנות את בית החלומות שלכם?

אז הגיע הזמן שנדבר!  השאירו פרטים בטופס ונשוחח בקרוב